Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Wtorek, 2024-04-16

Imieniny: Bernarda, Biruty

Kartka z kalendarza

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ we WRÓBLOWICACH (na lata 2015-2018)

 1.  Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczego

Szkoła realizuje cele wychowawcze wynikające z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka, Ustawy o Systemie Oświaty, Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego oraz Statutu Szkoły.

 2.  Wizja szkoły

 Pragniemy, aby nasza szkoła była postrzegana w środowisku lokalnym jako instytucja dobra, przyjazna i życzliwa uczniom, zapewniająca im wszechstronny rozwój.

Wizją naszej szkoły jest wychowanie człowieka kulturalnego, odpowiedzialnego, aktywnego, twórczego, wrażliwego, otwartego na potrzeby drugiego człowieka, mającego poczucie więzi ze swoim miastem, regionem, ze swoją Ojczyzną, człowieka prawego i tolerancyjnego.       

 3.   Model absolwenta

Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na  otaczający  go  świat,  siebie  i innych  ludzi.  Traktuje  naukę  jako  coś  oczywistego,  czasem  nawet  atrakcyjnego,  choć  na  ogół  nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara  się rozwijać.

Nasz absolwent:

  • potrafi zastosować w praktyce wiedzę i umiejętności;
  • zna swoje mocne i słabe strony i potrafi nad nimi pracować;
  • potrafi dokonywać właściwych, społecznie akceptowanych wyborów;
  • umie porozumiewać się z innymi;
  • szanuje dziedzictwo kulturowe;
  • zna i stosuje normy dobrego zachowania;
  • jest partnerem we wspólnej pracy;
  • dba o swoje zdrowie i otoczenie;
  • dąży do osiągnięcia sukcesu;
  • jest przygotowany do następnego etapu nauki.

4.      Wartości wychowawcze

  • poszanowanie wartości i godności ludzkiej;
  • aktywne działania na rzecz klasy, szkoły;
  • uczciwość, szczerość
  • prawdomówność;
  • sprawiedliwość;
  • szacunek do języka, kultury historii i tradycji narodowych;
  • wrażliwość na piękno przyrody ojczystej;
  • przestrzeganie ogólnoludzkich normy i wartości religijnych;
  • doskonalenie własnej osoby;
  • kierowanie się własnym sumieniem;
  • pomoc potrzebującym;
  • umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności;
  • inicjatywa;
  • rzetelność i odpowiedzialność;
  • zdrowy styl życia;
  • wykształcenie i nauka.

 5.  Priorytety szkoły

  1. Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
  2.  Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
  3.  Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
  4.  Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.
  5.  Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.

6.   Założenia programu

Program wychowawczy Niepublicznej Szkoły Podstawowej we Wróblowicach, jest dokumentem pozwalającym scalać  oddziaływania wychowawcze  szkoły  i  środowiska  uczniów.  Stanowi wytyczne  do  pracy wychowawczej  skierowane  do  dyrekcji  szkoły,  pedagoga  szkolnego,  wychowawców  klas, nauczycieli  przedmiotów,  Samorządu  Uczniowskiego,  pracowników  administracyjnych  szkoły oraz  organizacji  i  instytucji  wspomagających  pracę  szkoły,  przy  współudziale  rodziców i z uwzględnieniem  ich  oczekiwań  dydaktyczno  –  wychowawczych.  Realizacja  założeń programowych  wpłynie  na  spójność  i  wielokierunkowość  oddziaływań  wychowawczych skierowanych do uczniów szkoły.

 7.   Cele główne

1. Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze  intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

 

2. Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.

3. Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.

8.   Cele szczegółowe, zadania i formy realizacji.

 

Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • przygotowanie uczniów do wejścia w świat poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych;
  • umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań;
  • dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych;
  • kultywowanie tradycji narodowych, religijnych, rodzinnych.

 

ZADANIA:

  • rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej
    na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;
  • kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia
    ich poglądów;
  • opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka;
  • stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego;
  • pomoc  w  odkrywaniu  własnych  możliwości,  predyspozycji, talentów 
    i  w ich  twórczym wykorzystaniu;
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji.

 

FORMY REALIZACJI:

  • organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych;
  • indywidualna  praca  z  uczniem  zdolnym,  uwzględnienie  w  programach  dydaktyczno – wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów;
  • organizowanie  różnorodnych wydarzeń  (spotkań,  uroczystości,  inscenizacji, wycieczek);
  • wyzwalanie  przeżyć  związanych z obchodami  świąt  państwowych oraz ważnych dla kraju rocznic;
  • prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci, stworzenie zakładki z pracami na stronie internetowej szkoły);
  • współpraca z rodzicami;
  • zajęcia logopedyczne;
  • nauka pływania;
  • koła zainteresowań.

  

Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu
    o normy etyczne i przyjęty system wartości;
  • przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych;
  • kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i tolerancji wobec zachowań innych ludzi;
  • tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
  • kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań;
  • przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami;
  • integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność;
  • włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o sprawach szkoły;
  • kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów
    ze środowisk zdemoralizowanych;
  • kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci.
  • zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych.

 

ZADANIA:

  • przygotowanie  wychowanków  do  rozumienia  zasad  partnerstwa  między  uczniami, nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną;
  • umacnianie więzi z regionem;
  • stwarzanie warunków do integralnego traktowani siebie, świata i innych ludzi;
  • wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa, uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych;
  • pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych i radzeniu sobie ze stresem;
  • wdrażanie postaw asertywnych;
  • kształtowanie właściwych zachowań wobec współczesnych zagrożeń świata;
  • zapoznanie  uczniów  z  historią  regionu,  najważniejszymi  wydarzeniami  i  postaciami dziejów Polski, kształtowanie postaw patriotycznych;
  • kształtowanie  umiejętności  oceny  własnych  zachowań,  rozróżnienia  dobra  od  zła  oraz wykazania  się  odwagą  cywilną  i  gotowością  do  ponoszenia  konsekwencji  popełnionych błędów;
  • pomoc  w  poszukiwaniu  celów życiowych  i  własnego  miejsca w  świecie.

 

FORMY REALIZACJI:

  • działalność Samorządu Uczniowskiego i samorządów klasowych;
  • zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli;
  • zebrania z rodzicami;
  • konsultacje indywidualne;
  • organizacja pomocy koleżeńskiej;
  • wycieczki klasowe;
  • udział w imprezach okolicznościowych i apelach szkolnych;
  • udział w akcjach humanitarnych;
  • organizacja i udział w imprezach sportowych;
  • przygotowanie tablic tematycznych.

 

Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy wypowiadania się;
  • rozwijanie umiejętności przezwyciężania lenistwa myślowego;
  • pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane techniki nowego uczenia się;
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
  • zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji czyli oduczania się negatywnych i antyspołecznych zachowań;
  • kształtowanie umiejętności dokonania analizy, syntezy i selekcji.

 

ZADANIA:

  • tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego;
  • uświadomienie  uczniom  życiowej  użyteczności  poszczególnych  przedmiotów  i  całej edukacji na danym etapie;
  • stwarzanie  możliwości  eksponowania  swojej  wiedzy,  zdolności,  umiejętności i zainteresowań;
  • stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych i w pracy pozalekcyjnej;
  • kształtowanie postaw patriotycznych, prozdrowotnych i ekologicznych;
  • realizowanie zadań z zakresu wychowania komunikacyjnego;
  • stwarzanie sytuacji wychowawczych umożliwiających stosowanie postaw asertywnych, wdrażanie zasad savoir – vivre;
  • umożliwienie uczniom nauki języków obcych;
  • doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które będą niezbędne do osiągania sukcesu w gimnazjum. 

 

FORMY REALIZACJI:

  • konkursy przedmiotowe, artystyczne i olimpiady;
  • indywidualizacja pracy szkolnej i domowej;
  • zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, zajęcia logopedyczne;
  • zajęcia komputerowe w klasach I – VI;
  • korzystanie z Internetu;
  • akcje ekologiczne, konkursy, zawody sportowe;
  • ścieżka prozdrowotna;
  • spotkania z pielęgniarką szkolną;
  • nauka pływania;
  • programy profilaktyczne;
  • spotkania z policjantem (pogadanki, filmy);
  • karta rowerowa;
  • imprezy klasowe, szkolne i środowiskowe.

9.   Struktura oddziaływań wychowawczych

 Dyrektor szkoły

  1. Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej  i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole.
  2. Współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
  3. Stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
  4. Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
  5. Ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiania udziału w kursach pedagogicznych.

 

Nauczyciele

  1. Proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w miejscu zamieszkania.
  2. Mają obowiązek reagowania na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci.
  3. Mają obowiązek współpracy z kuratorami sądowymi czuwającymi nad programem resocjalizacji uczniów trudnych (w przypadku zgłoszenia przez kuratora takiej potrzeby).
  4. Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów , ich zdolności i zainteresowania.
  5. Udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu
    o rozpoznanie potrzeb uczniów.
  6. Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  7. Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
  8. Inspirują uczniów do twórczych poszukiwań.

  

Wychowawcy klas

  1. Wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia rodziców.
  2. Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również nieakceptowanych.
  3. Wspólnie z pedagogiem szkolnym zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej
    i materialnej dla uczniów.
  4. Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie
    i w społeczeństwie.
  5. Poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków.
  6. Mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je
    na  tolerancji i poszanowaniu godności osoby.
  7. Uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości.
  8. Kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu.
  9. Realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu  wychowawczego szkoły.

 

Rodzice

  1. Dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w miejscu zamieszkania.
  2. Mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole.
  3. Współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

 

Rada Rodziców

  1. Reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły.
  2. Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
  3. Współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły.
  4. Pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły.
  5. Organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.

 

Samorząd Uczniowski

  1. Jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.
  2. Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego.
  3. Inicjuje działania dotyczące życia uczniów.
  4. Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
  5. Angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły.
  6. Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję.
  7. Wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.

 10.  Normy zachowania obowiązujące uczniów szkoły

  

  1. Zawsze są przygotowani do lekcji:
    • przynoszą na zajęcia szkolne książki, zeszyty, przybory;
    • systematycznie odrabiają prace domowe,
    • nie spóźniają się na lekcje,
    • w ciągu tygodnia usprawiedliwiają nieobecności.

 

  1. Zachowują się kulturalnie i z szacunkiem:
  • w szkole słuchają i wykonują polecenia nauczycieli i pracowników szkoły,
  • odzywają się do innych kulturalnie i z szacunkiem,
  • używają słów proszę, dziękuję, przepraszam,
  • dyskutują kulturalnie, nie przerywają wypowiedzi starszego i kolegi,
  • pomagają pokrzywdzonym, słabszym, potrzebującym,
  • są tolerancyjni wobec innych,
  • uznają czyjąś inność (okulary, tusza, wzrost),
  • nie krzyczą i nie używają wulgaryzmów.

 

  1. Nie stosują przemocy fizycznej, psychicznej i słownej:
  • nie biją innych,
  • nie namawiają do bicia,
  • nie wyłudzają pieniędzy, nie kradną,
  • nie wyśmiewają, nie przedrzeźniają, nie przezywają nikogo,
  • nie wykonują samosądów,
  • nie osądzają nikogo pochopnie i negatywnie,
  • nie wyśmiewają uczniów uczących się dobrze i słabo,
  • nie izolują nikogo, współpracują ze wszystkimi,
  • nie popychają się, 
  • nie podkładają nóg kolegom i koleżankom,
  • nie obmawiają nikogo,
  • nie potępiają nikogo,
  • kulturalnie zachowują się na terenie szkoły i poza nią,

 

  1. Swoim zachowaniem, zabawami nie stwarzają zagrożenia dla siebie i innych:
  • szanują swoje i cudze zdrowie (nie palą papierosów, nie piją alkoholu,
    nie zażywają   narkotyków),
  •  nie kołyszą się na krzesłach,
  • nie grają w piłkę na korytarzu,
  • nie siadają na ławkach w klasie,
  • nie trzaskają drzwiami,
  • podczas przerw nie wychodzą poza teren szkoły,
  • nie przesiadują w toalecie,
  • nie rzucają kamieniami,
  • nie rzucają w nikogo kulami śniegowymi, nie nacierają śniegiem.

 

5. Szanują sprzęt szkolny, swoją i cudzą własność oraz zieleń  wokół szkoły:

  • szanują sprzęt szkolny, tornistry własne i kolegów,
  • w szatni biorąc kurtki własne, inne pozostawiają na swoich miejscach i nie przeglądają kieszeni,
  • nie piszą po stolikach, szafkach, ścianach, murach, ani po żadnym innym miejscu nieprzeznaczonym do tego celu,
  • szanują przyrodę, dbają o zieleń wokół szkoły i w szkole, 
  • nie niszczą gazetek,
  • nie śmiecą, papiery wrzucają do kosza.

 

6. Wymienione normy zachowania obowiązują także w kinie, teatrze  i na  wycieczkach szkolnych.

7. O złym zachowaniu kolegów informują dorosłych.

11.   Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami

 

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Zadaniem szkoły jest aktywne wspieranie wychowawczej roli rodziców. 

  1. Rodzice mają prawo do:

a)       wglądu do „Programu Wychowawczego Szkoły” i wyrażaniu o nim swojej opinii;

b)      określania i współdecydowania o celach wychowawczych szkoły poprzez wyrażanie opinii (ankiety, opracowania, itp.), organizowanie projektu „Programu Wychowawczego Szkoły”, udział w planowaniu
i organizowaniu życia wychowawczego klasy;

c)       podejmowania uchwał w sprawie wychowania na zebraniach Rady Rodziców;

d)      podejmowania decyzji w sprawie uczęszczania bądź nieuczęszczania ucznia na zajęciach religii i wychowania do życia w rodzinie;

e)       uzyskania pomocy w sprawach wychowania od wychowawcy, nauczyciela, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.

  1. Formy organizacyjne kontaktów szkoły z rodzicami:

a)     ogólnoszkolna wywiadówka,

b)     indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami,

c)      kontakty indywidualne z wychowawcą,

d)     wezwanie rodziców do szkoły (poprzez ucznia, telefonicznie bądź pisemnie)  w związku z naruszeniem przez ucznia zasad współżycia szkolnego bądź zniszczeniem wyposażenia,

e)     rozmowy telefoniczne,

f)       notatka w dzienniczku lub zeszycie ucznia,

g)     zawiadomienia o przewidywanych niedostatecznych ocenach semestralnych. 

  1. W kontaktach nauczycieli z rodzicami powinny obowiązywać szczerość, życzliwość i rzeczowość.
  2. Na zebraniach o sukcesach należy mówić imiennie, natomiast o negatywach – problemowo, statystycznie.
  3. Sprawy najtrudniejsze, dotyczące ucznia i jego problemów, należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie.

 

12.   Formy pomocy wychowawczej dla uczniów w sytuacji zagrożenia

  1.  Pomoc wychowawcy klasy.
  2. Współpraca z pedagogiem szkolnym.
  3. Współpraca z dyrektorem szkoły.
  4. Kierowanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i pomoc dzieciom z różnymi zaburzeniami.
  5. Docelowa pomoc finansowa dzieciom żyjącym w rodzinach o niskim statusie socjalno – kulturowym i w rodzinach z problemem alkoholowym.
  6. Współpraca z Policją i kuratorami sądowymi.
  7. Współpraca z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  8. Udział dzieci w zajęciach świetlicy opiekuńczo wychowawczej.

  13.   Plan działań wychowawczych

  •  Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania.
  • Promocja zdrowia i ochrony środowiska.
  • Rozwijanie zdolności intelektualnej i wrażliwości estetycznej.
  • Wytworzenie  wspólnej płaszczyzny oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, polskiej i europejskiej.

 

Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania

Cele szczegółowe

Zadania

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

Promowanie kulturalnego zachowania
w szkole i poza szkołą.

1. Wdrażanie dzieci i młodzieży
do używania form grzecznościowych
i kulturalnego  zachowania.

  • pogadanki
  • drama
  • odwołanie do tekstów literackich

Nauczyciele

Wychowawcy

 

2. Dbałość o czystość języka polskiego, unikanie wulgaryzmów.

  • pogadanki w klasach
    o kulturalnej rozmowie

Nauczyciele

3. Wdrażanie dzieci i młodzieży
do przestrzegania norm i reguł zachowania obowiązujących w szkole.

 

  • kontakty wychowawców
    z uczniami – ustalenie zasad panujących w klasach
  • adnotacje w zeszytach uwag zachowań pozytywnych i negatywnych
  • gazetki w klasach

Wychowawcy

Nauczyciele

4.Poszanowanie mienia własnego
i społecznego.

  • dbałość o sprzęt szkolny

Nauczyciele

5. Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.

  • spotkania z pielęgniarką
  • gazetki tematyczne
  • pogadanki
  • filmy edukacyjne

Pielęgniarka szkolna

Nauczyciele

Rozwiązywanie problemów
w twórczy sposób – opanowanie niezadowolenia i agresji.

1.Kształtowanie postawprospołecznych.

  • pogadanki na godzinach  wychowawczych

Wychowawcy

Pedagog szkolny

2. Ukazywanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających agresję (zachowania asertywne).

  • dramy (ćwiczenie z uczniami prawidłowych relacji
    w sytuacjach konfliktowych)
  • promowanie pozytywnych uczniowskich postaw

Nauczyciele

Wychowawcy

Pedagog szkolny

Psycholog
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

3. Kształtowanie umiejętności godzenia wolności własnej z wolnością innych
i konieczności przeciwdziałania antyspołecznym postawom.

  • apele
  • spotkania z rodzicami

Nauczyciele

4.Wdrażanie pozytywnych wartości moralnych.

  • zajęcia edukacyjne
  • pogadanki na godzinach  wychowawcze

Wychowawcy

Zachowanie bezpieczeństwa w szkole
i poza szkołą.

1. Zapoznanie z zasadami  bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

  • praktyczna nauka przechodzenia przez jezdnię
  • spotkanie z policjantem

Nauczyciele

2.Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z boiska i placu zabaw.

 

 

  • zapoznanie z instrukcją korzystania
    z boisk sportowych i urządzeń,
    z regulaminami korzystania

z sal gimnastycznych

Nauczyciele

Wychowawcy

3. Uwrażliwienie na kontakty
z nieznajomymi.

  • pogadanki
  • spotkania z policjantem
  • scenki alarmowe

Wychowawcy

 

4. Wdrażanie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych.

  • dyżury nauczycieli
  • próbne ewakuacje

Nauczyciele

Dyrektor

 

Promocja zdrowia i ochrony środowiska

Cele szczegółowe

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia.

1. Ukazywanie form zdrowego stylu życia.

 

  • pogadanki, rozmowy, referaty, projekty  edukacyjne
  • apele promujące zdrowie

Nauczyciele

Wychowawcy

 

2. Wyrabianie nawyku dbałości
o zdrowie swoje i innych.

  • pogadanki
  • spotkania
    z pielęgniarką szkolną

Nauczyciele

Wychowawcy

Dyrektor

3. Kształtowanie umiejętności racjonalnego i zdrowego odżywiania.

  • pogadanki
  • gazetki tematyczne
  • spotkania
    z pielęgniarką szkolną

Nauczyciele

Wychowawcy

Pielęgniarka szkolna

4. Przestrzeganie zasad BHP.

 

  • zapoznanie  z regulaminami obowiązującymi 
    w pracowniach i salach lekcyjnych

Nauczyciele

Wychowawcy

Kształtowanie sprawności fizycznej uczniów.

1. Wyrobienie świadomości,
że aktywność fizyczna jest wyznacznikiem zdrowia.

 

  • wyjazdy na basen
  • sportowe zajęcia pozalekcyjne
  • zawody sportowe

Nauczyciele W-F, Wychowawcy świetlicy

 

 

2.Uczenie zasad właściwej rywalizacji sportowej.     

  • lekcje wychowania fizycznego

Nauczyciele nauczania zintegrowanego
Nauczyciele W-F

3. Wyrabianie prawidłowej postawy ciała.  

  • kontrola prawidłowej  postawy uczniów
    w czasie zajęć lekcyjnych

Nauczyciele

Popularyzacja wiedzy
o uzależnieniach.

1. Przekonanie o szkodliwości używek (papierosy, alkohol, narkotyki).

  • konkursy na temat szkodliwości używek
  • konkursy plastyczne
  • apele promujące zdrowy styl życia (bez używek)
  • lekcje wychowawcze
  • projekcja filmów
  • pogadanki
  • realizacja programu profilaktycznego szkoły

Pedagog szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele

Dyrektor

2. Uświadomienie uczniom uzależnienia od internetu, telefonu komórkowego. komputera, telewizji.

  • realizacja programu profilaktycznego szkoły

Wychowawcy

Pedagog szkolny

Kształtowanie postaw proekologicznych.

1. Popularyzacja wiedzy ekologicznej.                     

 

 

 

  • udział w akcji ,,Sprzątanie świata”, „Dnia Ziemi”
  • udział w konkursach
     ekologicznych

 

Wychowawcy

Nauczyciele

Nauczyciel przyrody

2. Uświadomienie zagrożeń środowiska naturalnego.                      

 

  • apel Miesiąc Dobroci dla Zwierząt
  • wycieczka do schroniska dla zwierząt
  • udział w akcjach „Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę”

 

 

Nauczyciele nauczania zintegrowanego

3. Kształtowanie wrażliwości na estetykę otoczenia.

  • porządkowanie terenu wokół szkoły
  • wycieczki do parków narodowych krajobrazowych
  • organizacja lekcji w terenie
  • wystawy prac o tematyce przyrodniczej

Wychowawcy

Nauczyciele

 

Rozwijanie zdolności intelektualnej i wrażliwości estetycznej

Cele szczegółowe

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Wdrażanie
do korzystania z dóbr kultury i
uczestnictwo
w życiu kulturalnym.

1. Prezentacja twórczości
i dorobku artystycznego uczniów.

 

 

  • apele szkolne
  • udział w różnorodnych konkursach szkolnych
    i pozaszkolnych

Wychowawcy

Nauczyciele nauczania zintegrowanego

Nauczyciele plastyki, techniki, muzyki

2. Doskonalenie korzystania
z różnych źródeł informacji.   

  • konkursy
  • quizy
  • rywalizacja międzyklasowa

Nauczyciele

3. Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań czytelniczych.

  • lekcje biblioteczne
  • zajęcia pozalekcyjne
  • prace dodatkowe

Nauczyciel – bibliotekarz

Wychowawcy świetlicy

Wychowawcy

Rozwijanie różnorodnych indywidualnych zainteresowań młodzieży.

1. Rozbudzenie zainteresowań
i zachęcenie do rozwijania własnych predyspozycji artystycznych.                      

 

  • organizowanie zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych
  • koła zainteresowań
  • stosowanie na lekcjach metod aktywizujących

Nauczyciele przedmiotów Wychowawcy świetlicy

Nauczyciel - bibliotekarz

 

2.Rozwijanie zainteresowań sportowych.   

 

  • zajęcia sportowe – SKS
  • nauka pływania

Nauczyciele W-F

3. Przygotowanie uczniów do udziału
w konkursach pozaszkolnych.

  • prace dodatkowe

Nauczyciele przedmiotów

Kształtowanie odpowiedzialności uczniów za własną edukację
i przygotowanie
do wyboru zawodu.

1. Motywowanie do sumiennego pełnienia obowiązków szkolnych.

  • pogadanki
  • rozmowy
  • drama

Nauczyciele

 

 

2. Wyrobienie przekonania, że nauka jest potrzebna jako element przygotowania zawodowego,
a nie konieczność uczęszczania
do szkoły.  

  • rozmowy – pogadanki
  • dyskusje na godzinach wychowawczych

 

Wychowawcy 

 

 

Wytworzenie  wspólnej płaszczyzny oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny

Cele szczegółowe

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Aktywny udział rodziców w życiu klasy i szkoły.

1. Zapoznawanie rodziców
z propozycją programu pracy wychowawczej (wychowawcy klasowego i szkoły).

 

  • udostępnienie programu na stronie internetowej szkoły
  • zapoznanie rodziców 
    z kryteriami oceniania podczas zebrań
    z wychowawcami

Dyrektor

Wychowawcy

 

 

2.Angażowanie rodziców do pracy na rzecz szkoły i klasy.

  • pomoc w organizowaniu imprez (zabawy, dyskoteki, ogniska, wycieczki)
  • działalność Rady Rodziców
  • udział rodziców
    w przedstawieniach
    i uroczystościach szkolnych

Dyrektor

Wychowawcy

Rada Rodziców

 

3. Promowanie angażujących się rodziców w życie szkoły.

  • listy pochwalne za wyniki
    w nauce ich dzieci, podziękowania

Dyrektor

Wychowawcy

Wspólne rozwiązywanie zaistniałych problemów.

1. Pomaganie rodzicom

w rozwiązywaniu ich problemów
z dziećmi.  

  • spotkania indywidualne
  • wywiadówki

Wychowawcy

 

2.  Diagnozowani środowiska rodzinnego uczniów.

  • wywiady
  • rozmowy
  • odwiedziny domowe uczniów

Wychowawca klasy

Dyrektor

3.Współpraca z instytucjami wspomagającymi wychowanie.                   

  • spotkania z pracownikiem poradni, kuratorem sądowym, policją

Wychowawcy

Pedagog szkolny

 

4. Stwarzanie uczniom równych szans rozwoju intelektualnego i fizycznego.

 

  • udział uczniów
    w zajęciach logopedycznych
    i rewalidacyjnych
  • konsultacje i porady udzielane rodzicom

Logopeda

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagogizacja rodziców.

1. Uświadamianie rodziców w zakresie trudności wychowawczych
i niepowodzeń w nauce.     

 

  • pogadanki
  • spotkania ze specjalistami, psychologiem  i pedagogiem

Wychowawcy

 

2. Monitorowanie potrzeb rodziców i zbieranie ich opinii o szkole.

 

  • ankietowanie rodziców

Dyrektor

Wychowawcy

Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, polskiej i europejskiej

Cele szczegółowe

Zadania

Sposoby realizacji

Osoba odpowiedzialna

Kształtowanie postaw efektywnego współdziałania
w zespole klasowym
 i całej społeczności szkolnej.

1. Nawiązanie bliskich i serdecznych kontaktów w grupie rówieśniczej, tworzenie pozytywnych relacji międzyosobowych.

 

  • uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
  • przyjęcie uczniów klas I
    w poczet społeczności szkolnej
  • uroczyste zakończenie roku szkolnego

Nauczyciele nauczania początkowego

Dyrektor

2. Kształtowanie zasad poprawnego współżycia w grupie rówieśniczej radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.

  • lekcje wychowawcze
    i przedmiotowe
  • organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy
  • organizowanie wigilii   szkolnej

Wychowawcy

3.Współtworzenie sprzyjającej atmosfery w szkole.

  • uroczyste obchody świąt (Dzień Matki, Dzień Dziecka, pierwszy Dzień Wiosny)

Nauczyciele

4. Aranżowanie działań o charakterze poznawczym, umożliwiającym tworzenie dobrej atmosfery w klasie

  • wycieczki turystyczne
  • ogniska
  • dyskoteki
  • lekcje uczące otwartości
    i asertywnych zachowań

Wychowawcy

 

5. Diagnoza sytuacji trudnych, monitorowanie potrzeb uczniów
i rozpoznawanie istniejących problemów.

  • obserwacja zachowania uczniów
  • badania socjometryczne

Wychowawcy

Wdrażanie uczniów

do samorządności.

 

1.Zapoznanie uczniów z rolą samorządu w społeczności klasowej i szkolnej.

  • uczestnictwo w wyborach
    do Samorządu Uczniowskiego;
  • pogadanki na godzinach wychowawczych
  • dyskusja na zebraniach samorządu szkolnego

Nauczyciele

Wychowawcy

Dyrektor

2. Przygotowanie uczniów
do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym.

  • udział w akcjach charytatywnych

Nauczyciele

3.Rozwijanie inicjatyw uczniowskich.

  • organizowanie ślubowania uczniów klas I
  • organizowanie akademii
    z okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej

Wychowawcy

 

4.Organizacja życia kulturalnego
w szkole.

  • organizacja imprez szkolnych: zabawy andrzejkowej i choinkowej, Dnia Wiosny i Dziecka

Wychowawcy

Dyrektor

Tworzenie
i kultywowanie tradycji szkoły, regionu, państwa.

1. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych.

  • udział w uroczystościach klasowych i szklonych
  • lekcje wychowawcze
    i przedmiotowe

Nauczyciele

Wychowawcy

2. Nabywanie podstawowej wiedzy
o dziedzictwie kulturalnym narodu.

  • poznanie dziejów przodków
  • uczestniczenie

w uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt państwowych

oraz ważnych dla kraju uroczystościach

 

Nauczyciele

Wychowawcy

3. Organizowanie różnorodnych uroczystości.

  • organizowanie akademii

z okazji rocznicy: Święta Niepodległości i Konstytucji
3 Maja

  • organizacja akademii bożonarodzeniowej
    i wielkanocnej

Nauczyciele

Kształtowanie tożsamości narodowej
w świetle tożsamości regionalnej.

 

1. Zapoznanie z elementarną wiedzą
na temat kultury narodowej
z uwzględnieniem naszego regionu.

  • konkursy o tradycjach
    i obyczajach regionalnych
  • pogadanki
  • gazetki tematyczne

Nauczyciele

Wychowawcy

2.Poznanie najbliższego regionu, jego walorów przyrodniczych i kulturowych.

  • wycieczki krajoznawcze

Wychowawcy

Wychowawcy świetlicy

Kształtowanie postawy proeuropejskiej.

1.Zapoznanie z głównymi informacjami o Unii Europejskiej (kraje, symbole, hymn Unii Europejskiej, ciekawostki).

  • pogadanki
  • lekcje wychowawcze
    i przedmiotowe
  • gazetki tematyczne

Wychowawcy

 

2.Ukazywanie znaczenia znajomości języków obcych w  kontaktach międzyludzkich.

  • lekcje języka angielskiego i niemieckiego;
  • organizacja gminnego konkursu języka angielskiego

Nauczyciele języka angielskiego

 14.  Ewaluacja programu

 

 

 

Program wychowawczy poddawany będzie ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb – ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. W ewaluacji uwzględniane zostaną opinie uczniów, rodziców i nauczycieli, pracowników szkoły, przedstawicieli organu prowadzącego.

 

Formy ewaluacji:   

 

  • Analiza wyników ankiet przeprowadzanych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczących różnych zagadnień wychowawczych, poglądów uczniów.
  • Badanie opinii na spotkaniach z rodzicami oraz podczas zebrań samorządu uczniowskiego.
  • Udział uczniów w różnego rodzaju imprezach na terenie szkoły i poza nią.
  • Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
  • Analiza trudnych przypadków wychowawczych, podejmowanych działań zaradczych i postępów w tym zakresie.
  • Analiza wytworów pracy uczniów.
  • Działalność samorządowa na terenie klasy, szkoły i poza nią.
  • Rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
  • Podsumowanie udziału uczniów w konkursach, turniejach itp.
  • Obserwacja zachowań w różnych sytuacjach typowych i nowych.