Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2024-03-29

Imieniny: Marka, Wiktoryny

Kartka z kalendarza

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ WE WRÓBLOWICACH (na lata 2015-2018)

Spis treści

1. Wprowadzenie

2. Diagnoza środowiska szkolnego

3. Cele i założenia działań profilaktycznych 

4. Sposoby realizacji programu

5. Metody realizacji programu   

6. Adresaci programu i struktura oddziaływań profilaktycznych

7. Etapy działalności wynikające z realizacji podstawowych treści Szkolnego Programu Profilaktyki

8. Przewidywane efekty planowanych działań profilaktycznych

 

9. Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki

 

1.     WPROWADZENIE

 Profilaktyka to ochrona przed zagrożeniami i reagowanie na nie. Profilaktyka powinna uprzedzać stany zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturalnego i społecznego, aby uchronić jednostki i grupy przed niepożądanymi odchyleniami od stanów normalnych.

Celem interwencji profilaktycznej jest oddziaływanie zarówno na czynniki ryzyka, jak i na czynniki chroniące. Działania profilaktyczne powinny być skierowane na najważniejsze czynniki ryzyka tkwiące zarówno w samej jednostce, jak i w jej otoczeniu społecznym.

Czynniki ryzyka to cechy, sytuacje, warunki powstawania zachowań ryzykownych. Należą do nich:

  • Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań oraz modelowanie takich zachowań w domu i w szkole.
  • Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne.
  • Słabe wyniki w szkole.
  • Brak celów życiowych.
  • Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych.

Czynniki chroniące to cechy, sytuacje, warunki zwiększające odporność na działanie czynników ryzyka. Należą do nich:

  • Silna więź emocjonalna z rodzicami.
  • Zainteresowanie nauką szkolną.
  • Regularne praktyki religijne.
  • Poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych.
  • Przynależność do pozytywnej grupy.

Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Jest to faza rozwoju, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie działań ryzykownych.

Podstawa prawna:

 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe
w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r.
(tj. Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),

         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),

         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),

         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. z 2003 r. Nr 26 poz. 226),

         Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz.U.

z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 ze zm.),

         Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.),

         Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz.U. z 2012 r.

poz. 124)

    Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10 poz. 55 ze zm.).

 

2. DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO

Niepubliczna Szkoła Podstawowa we Wróblowicach  jest niewielka szkołą, co w połączeniu przyjaznym i bezpiecznym otoczeniem sprawia, że stwarzamy naszym uczniom poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie uczęszczający do naszej szkoły maja zapewniona opiekę ze strony nauczycieli
 i pozostałych pracowników szkoły. Nauczyciela pełnią dyżury podczas przerw międzylekcyjnych oraz zapewniają uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć pozalekcyjnych, dyskotek szkolnych czy wycieczek. Każdy przejaw niewłaściwego zachowania spotyka się z reakcją ze strony opiekunów. Uczniowie i rodzice mają możliwość zgłaszania sytuacji zagrożenia, a szkoła podejmuje działania mające na celu ich eliminowanie. Przyczyn zachowań ryzykownych jest jednak wiele.

Wróblowice to niewielka wioska, a jej mieszkańcy mają utrudniony dostęp do ośrodków kultury oraz nie mają takich możliwości rozwijania siebie jak mieszkańcy dużych miast. Zważywszy na fakt, że na terenach wiejskich jest nikły dostęp do pracy, a uwarunkowania terytorialne regionu powodują duże rozdrobnienie gospodarstw rolnych, rodzicom naszych uczniów często jedynie wystarcza na podstawowe utrzymanie. Piętrzące się bariery (brak pieniędzy, brak możliwości dojazdu do miejsc, gdzie mogą doskonalić swoje umiejętności) powodują brak ambicji i popadanie w marazm. Obserwuje się małą aktywność społeczną wśród mieszkańców (brak stowarzyszeń, klubów, kół itp.). powoduje to, że dzieci i młodzież nie potrafią zorganizować sobie czasu wolnego. A z „nudów” często rodzą się zachowania ryzykowne.

Dużym problemem w naszej szkole jest jednak wrogość z jaką coraz częściej odnoszą się do siebie uczniowie. Wrogość ta powoduje pojawianie się zachowań agresywnych. Najczęściej jest to agresja słowna, lecz zdarzały się przypadki użycia siły czy wręcz izolacja lub prześladowanie poszczególnych uczniów. Każdy przejaw takiego zachowania musi spotykać się z reakcją nie tylko nauczycieli ale i rodziców.  
|W szkole nie odnotowano problemów związanych ze spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów czy zażywania narkotyków.

Przeprowadzona diagnoza wskazała trzy główne obszary, które powinny zostać objęte działaniem profilaktycznym oraz ich przyczyny:

ROZPOZNANE ZACHOWANIA RYZYKOWNE

PRZYCZYNY

Wulgaryzmy, brak kultury osobistej

- obyczaj środowiskowy

- wzorce wyniesione z domu

- wyraz buntu, manifestowanie dorosłości

- wzorce w mediach

- ubóstwo językowe

Brak zainteresowania nauką

- negatywny wpływ grupy rówieśniczej

- lenistwo

- brak zainteresowania ze strony rodziców

- brak czynników zachęcających do zdobywania wiedzy

Zachowania agresywne

- negatywne wzorce, również takie, które pojawiają się w mediach

- sposób na odreagowanie stresu i załatwienia sprawy

- chęć dominowania, zaistnienia w grupie

- moda na agresję w grupie rówieśniczej

- nieumiejętność radzenia sobie z problemami

- nieumiejętność rozwiązywania konfliktów

            Diagnozy środowiska szkolnego dokonano na podstawie obserwacji zachowania uczniów, analizy dokumentacji wychowawców klas, wywiadu środowiskowego oraz rozmów z rodzicami i uczniami.                                                                                                                                                            

Skutecznej realizacji założeń Szkolnego programu Profilaktyki sprzyjać będzie współpraca z :

-rodzicami oraz Policją, -Poradnią psychologiczno – pedagogiczną w Tarnowie, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Zakliczynie.

 Całość projektu SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO znajduje się poniżej w pliku do pobrania.